15. mars 2012

Gamlebyen skole

I dag har vi spilt 2 forestillinger i Halvardsalen på Gamlebyen skole! 


I fjerde etasje i dag også, puh!! Dere som går på skoler på bare en og to etasjer vet ikke hvor godt dere har det... Her sitter jeg og slapper av etter bæring av teltplanker og  opprigging.  Og rett skal være rett: Vi fikk strålende hjelp på Gamlebyen skole. Av 3.klassinger, 4.klassinger, 7.klassinger og lærere. Jeg glemmer for eksempel ikke synet av 5 elever og 2 lærere i  det de bar teltplankene våre ned alle trappene etter endt dyst. Takk til alle sammen!

  

Halvardsalen var langstrakt og vakker. Et gammelt og ærverdig loftsrum med god plass under taket til vikingguder og flygende fugler, fisk, katt, skjegg, røtter og bjørn. Perfekt for oss.. Men nesten umulig å finne Grottekverna om den ikke stod på plass. Kan dere se den på bildet? 




På den ene langveggen var det et flott historisk maleri. Her er et utsnitt fra maleriet. Antageligvis skal dette forestille ryttere fra sein vikingtid eller tidlig middelalder. - Jeg synes det ligner på vikinger! Og jeg skulle gjerne hatt en sånn fin rød kapppe som mannen som sitter på den hvite hesten...Ja, jeg skulle gjerne hatt den hvite hesten også. For jeg liker å ri,men har ingen hest.  Hest har ikke Menja heller.  - Men det gjør ikke noe, for jeg kan jo heller ikke ri, sa Menja da jeg viste henne bildet.

På Gamlebyen skole var det faktisk veldig mye spennende på veggene. Menja viste meg de fine tegningene fra gamle Oslo, som viste hvordan man tenker seg at det så ut i middelalderen.  Jeg tok bilde av en av dem, som viser hvordan Oslo så ut på 1300-tallet:


Byen lå i området der Gamlebyen skole er . Vi leste om det på hjemmesiden deres:  Rett ved der skolen ligger nå, går Østre Strete. Det er Norges eldste gate! Ruinparken ligger rett ved skolen. Den har mange spor fra mennesker som bodde her før oss - helt tilbake til vikingtida.

Gamlebyen skole er veldig gammel den også, men den er ikke fra vikingtida. Skolen er fra 1881.

 I vikingtida var det ingen skole i Norge. Da måtte barna lære av de voksne som de bodde sammen med, og de lærte nok helt andre ting enn elevene på skolen lærer i dag. Selv om vi vet at særlig guttene øvde seg mye på mange slags idretter. Det gjør kanskje elevene på Gamlebyen skole også?




Da vi skulle reise hjem, så  vi noen elever som lekte "Rødt lys" i skolegården. Hvem vet, kanskje noen vikingbarn lekte på akkurat samme sted for over tusen år siden?








1 kommentar:

  1. Det er Gamlebyen som er det egentlige Oslo. Enga ved oset. Noen mener at navnet kommer fra Aslo, enga under åsen eller gudenes eng, men de tror jeg ikke på. I samme område har vi Loenga og Lodalen der togene står. Elva heter Alna, og vi har ei gate som heter Alnafetgata. Alnafet betyr det våte stedet ved Alna, kanskje elvesletta ved Alna. Vi har en kommune, som heter Fet, den ligger der Glomma lager våtmark ved Øyeren.

    Oslo brant, og kongen flyttet byen i 1624. Den nye byen het Christiania etter Christian IV. I 1925 ble hele byen kalt Oslo, og det gamle Oslo ble til Gamlebyen.
    AA

    SvarSlett