11. okt. 2010

Grav - enga ved dyregravene?

Det var gård på Grav i vikingtiden. Men det var folk der lenge før det, kanskje helt fra steinalderen. Noen glemte ihvertfall igjen en steinklubbe der.

Mon tro om gården fikk navnet Grav fordi den lå i en dump, en slags grop eller grav? Forresten tror jeg heller det var fordi det var fangstgroper på Grav og at navnet var Gravvin, beitemarka ved dyregravene eller fangstgropene.

Vikingbonden på Grav ble sikkert kjempeglad hvis han fikk elg i fangstgropene sine, for da hadde han mat i lange tider! Eller kanskje fangstgropene var ulvestuer, for å holde ulvene unna gården?

For det var mye ulv i Bærum før i tiden! Mange vikinggutter fikk navn etter ulv. Da håpet foreldrene at de skulle få like gode øyne og ører og nese som ulven, og like raske ben, og bli veldig gode jegere.

Guttene kunne hete Ulv eller Varg eller Ulf. Eller Arnulf, Bergulv, Bjørgulf, Bjørnulv, Brynjulf, Dagulv, Geirulv, Gunnulv, Herjulf, Hjørulf, Magnulv, Modulv, Nattulv, Randulf, Reidulf, Runulf, Skjoldulv, Torulv, Ørnulf, Åsulv og enda mange fler!

Jeg vet bare om ett jentenavn med ulv. Det er Ulvhild. Fenja ville nok gjerne hete Ulvhild, for hun er veldig glad i ulver. Jeg har lagd en fessing til henne, en slags lang dobbeltsekk med Hyrrokken på.


Fenja ville helst vært akkurat sånn som Hyrrokken, og ridd omkring på en ulv med hoggormer til tømmer og vært kjempesterk!

Hyrrokken var nemlig sterkere enn selveste tordenguden Tor.
Det likte han temmelig dårlig! Men det er en annen historie. Kanskje du kunne ta den en gang, Fenja?

Tegningen av Hyrrokken er fra Hunnestadmonumentet, tegnet av den danske legen og oldtidsforskeren Ole Worm i 1643 og Ulvestuen er fra Wikipedia. Og så er det jo Fenja med Hyrrokken-fessingen.

4 kommentarer:

  1. Jeg er så glad for fessingen du har laget til meg med Hyrrokken på, Menja - du er den snilleste søster i hele verden! Da skal jeg prøve å ikke tenke på at om du bare hadde vært bittelittegrann modigere, så kunne vi ha hatt en ulv å ride på, akkurat som den som Hyrrokken har. Det hadde vært noe, det!!

    SvarSlett
  2. Det er du som er snill, enda så mye jeg tuller med deg! Kanskje vi kan tørre å ha en ulv hvis vi er sammen og du passer på meg? Og hvis vi kunne ha en liten Gleipnelenke med oss.

    SvarSlett
  3. Ja!!!! Men.... hvordan skal vi få tak i en Gleipne-lenke, da?

    SvarSlett
  4. Æsj, det blir ikke lett, nå som det ikke fins noe dameskjegg mer.

    SvarSlett