8. mars 2011

Skolen vest i åsen...


På Veståsen skole var det først noen veldig blide barn som møtte oss. Var dette kulturvertene, mon tro? Nei, for kulturvertene var ute og gikk på ski denne dagen. Så barna som møtte oss var ikke ordentlige barn. De var malt på veggen utenfor gymsalen der vi skulle spille forestillingen vår.
Det var så fint malt, at jeg nesten skulle tro det var Male-Menja som hadde gjort det. Men Menja og jeg hadde jo ikke vært der før, så det var nok ikke henne.

På Veståsen skulle vi spille en forestilling for 1. og 2 klasse  - samtidig. Men da vi skulle starte, så var det ikke bare kulturvertene som hadde forduftet. Det var ingen 2.klassinger i gymsalen heller. Heldigvis var det mange 1.klassinger på plass som publikum, så vi hadde noen å spille for. De lo og koste seg og svarte riktig på spørsmålene mine om Ymer og hadde mange vanskelige spørsmål som Menja og jeg måtte svare på til slutt. Menja fortalte dem at buksa mi var blå fordi stoffet var farget i tiss ( urin), og det syntes jeg var litt flaut. Men er det så mye bedre å ha en rød bukse farget av ekle, kravlete lus? For det har Menja. Vikingene måtte bruke det de hadde i naturen når de skulle farge ull og stoffer til klær, tepper og seil.  Og jeg synes de var ganske oppfinnsomme. For tenk bare å komme på å prøve å farge noe i tiss.... Potteblått, kaller noen den fargen som det blir da.


Vi var litt lei oss da vi reiste hjem igjen. For det viste seg at 2.klassingene ikke var forsvunnet. De hadde bare trodd at vi skulle spille forestilling for dem seinere på dagen. Så alt var en misforståelse. Vi får håpe vi får møte dem en annen gang, ikke sant Menja?

1 kommentar:

  1. Veldig synd med 2. klasse, håper vi kan komme tilbake en gang.

    SvarSlett