6. feb. 2014

Heer!


Det er slett ikke verst å komme på jobb i den kulturelle skolesekken når snille kulturverter kommer med rykende varm drikke og søte Twist! 

Etter å ha fått hjelp til å få inn tingene våre var det godt å ta seg en fem-minutters pust i bakken før vi rigget ferdig for å være klare til å i mot 50 forventningsfulle grønne-, brune-  og hvit-vikinger fra 3. trinn. 

Vi håper de hadde en fin dag sammen med oss med fortelling og verksted. I alle fall hadde Menja og jeg det hyggelig. Jeg var så forkjølet at stemmen min nesten hørtes ut som en kråke, men det gjorde ikke noe. I musikk-teltet ble det sunget så fint som bare det, for Heer-elevene var raske til å herme og å lære seg sangen.

 "Drømte meg en drøm i natt, om silke og er lik pel", sang de.  Det er jo en litt rar tekst. For hva i all verden  betyr " er lik pel" ? 

Vi vet ikke hva det betyr, men jeg tror det betyr "herlig pels". Akkurat like herlig saueskinnspels som  den fine lyre-sekken min er laget av. Innvendig er lyresekken faktisk foret med ekte, rød silke. Så jeg trenger ikke drømme om det en gang - jeg har både silke og pels!  


Elevene koste seg  mens de satt på herlig pels denne dagen  - og det gjorde Menja og jeg også .
Takk for oss, Heer...



2 kommentarer:

  1. Ettersom jeg har spurt blant lærde folk, er pell et fint ullstoff, som romerne kallet pallium. I dag brukes et "skjerf" av slikt stoff som verdighetstegn for katolske biskoper.

    Så unders jeg om er lik skulle vært i ett ord erlik, det vil si ærlig/ekte. For ekte pell var nok et mye gjevere stoff enn den grove vadmelen de brukte til daglig.
    AJM

    SvarSlett
  2. Takk - du er temmelig lærd, selv , du Anonym....Takk for opplysningene!

    SvarSlett