5. mars 2012

Trosterud, Þrastar sin rydning med trost

Tosterud het visst Þrastarruð i gamle dager. Þrastar betyr trost og ruð betyr rud eller rydning, en nylagd gård. Det kan bety at det var mye trost på Trosterudgården.

Trost, og særlig svarttrost, er en av de vanligste fuglene i Norge og Europa ellers. Det er litt rart at den heter svarttrost, for fru svarttrost er faktisk brun. Svarttrosten synger penest av alle fugler, syns jeg. Hvis du klikker her kan se den og høre hvordan den synger.

Kanskje det var en mann som het Trost som bygget seg gård på Trosterud en gang i middelalderen, rundt 200 år etter vikingtiden. For på den tiden kunne gutter hete Þrastar - Trost.

Det var mange slike rydningsgårder med -rud i navnet sitt i Oslo. Etter Svartedauden i 1349 var mange av dem øde og forlatt. Nå har noen blitt stasjoner på T-banen: Trosterud, Haugerud, Hellerud, Grorud, Ellingsrud, Linderud, Karlsrud, Ammerud, Bogerud, Mortensrud, Skullerud, Ulsrud, Besserud, Steinerud - har jeg glemt noen? Rart å tenke på at de egentlig er gamle gårder som kanskje ble ryddet for 800 år siden!

Svarttrost-tegningen Turdus Merula er fra Naturgeschichte der Vögel Mitteleuropas, tegnet av Naumann 1905, via wikimedia commons.

1 kommentar:

  1. Undres om en r har kommet på avveie på Trosterud?
    Etter jeg ble kjent med en kar som slekter fra Tosterud har jeg undres.

    Toste kommer så vidt jeg forstår fra Torsten, de var ikke alltid like flinke til å snakke reint de gamle. Så har kanskje r-en kommet tilbake, men på feil plass?

    Noe lignende har hendt med Orderud. I gamle dager sa de ol for treslaget or, eller order som det også kunne skrives. Så når en danske skulle skrive navnet på plassen Olav, kalt Ole hadde ryddet, så trodde han at navnet kom fra treslaget or, ikke mannen Ole.

    Men, i dag er det jo trost på Trosterud, både i trærne og på husene. Det har jeg sett.

    Måltrosten kan tale, den erter tømmerhuggerne:
    "Hugger du pitpropps, hugger du pitpropps? Falitt, falitt!" Det læret bestefar min at måltrosten sa. Pitpropps er små tømmerstokker de brukte til å støtte opp gruveganger i England. Slikt tømmer var dårlig betalt.
    AA

    SvarSlett