24. sep. 2010

Eikeli

Da vi kom til Eikeli skole, skjønte vi ingenting. Hvorfor stod det en kjempestor bil i skolegården? Hvorfor var det mange voksne som bar inn massevis av kostymer til den lille gymsalen? Og hvorfor var det mange barn i skolegården som ikke hadde vært på skolen før? JO, det skulle være filminnspilling der. Vi møtte filmfolk, og skuespillere og statister som skulle være med i barnefilmen "Jørgen + Anne = Sant".  Dere har kanskje lest boka av Vigdis Hjorth? Nå blir det film! Og noen av scenene ble tatt opp på Eikeli skole, samtidig som vi - Fenja og Menja- hadde forestilling og vikingverksted.

Vi ble litt redde for om vi skulle forstyrre hverandre i løpet av dagen. Men det gikk bra. Vi var i store gymsal, og de som filmet slappet av i lille gymsal. Vi bråket nok mest, tror jeg. Det dundret i gulvet når vi gikk på gulvet i gymsalen, iallefall når jeg ( Fenja)  gikk. Jeg er jo den største og tyngste av oss - det er derfor jeg alltid går først når vi bærer kvernen.

Menja prøvde å liste seg rundt, så det ikke skulle bråke sånn. Det var ganske snilt av Menja, synes jeg.

Men Menja turte som vanlig ikke å legge armen sin i Fenrisulvens gap, enda vi hadde avtalt at hun skulle gjøre det. Heldigvis var det en av kulturvertene som turte det. På Eikeli var det nemlig også dyktige kulturverter som sørget for at vi hadde det bra på alle måter. Godt dere finnes, kulturverter!

1 kommentar:

  1. De filmfolkene hadde jammen mye bagasje med seg! Svære digre lastebiler fulle av utstyr og rare apparater og fryktelig masse ledninger.

    Jeg tror ikke de greier å reise til Verdens Ende med all den bagasjen. Vi er jammen heldige, Fenja, som får plass til teateret vårt oppi en liten tilhenger!

    SvarSlett