9. mars 2011

Modige Marianne på Bjørlien!


Egentlig skulle overskriften vært anderledes. Hvis Menja ikke hadde blitt redd i siste sekund, hvis hun hadde gjennomført det hun planla i morges, så hadde det stått "Modige Menja på Bjørlien!" istedenfor. Men sånn ble det ikke. Menja turte ikke å legge armen sin i Fenirsulvens gap likevel, og derfor måtte "Modige Marianne" gjøre det. Hun er en av lærerne på Bjørlien skole, og hele 1. og 2.klasse klappet og jublet for henne fordi hun var så modig.
- Det var bare fordi at hun hadde bjørnepels, sa Menja etterpå. Hun mente visst at hvis hun også hadde hatt bjørnepels, så hadde hun turt det hun også.
- Jeg vet ikke helt om jeg er så sikker på det, sa jeg til Menja.. - Og er vi egentlig helt sikre på at det er bjørnepels Marianne har på seg?
Menja var helt sikker på at det var bjørnepels: - Husker du ikke at gudene samlet inn bjørnens redsel da smeden i Svartalvheim skulle lage troll-lenken til Fenris? Det betyr jo at bjørner ikke er redde. Når Marianne har på seg bjørnepels, så er det ikke det minste rart at hun ikke er redd, sa Menja og var sur fordi hun ikke hadde like fin pels selv.


Her ser dere en tegning som Menja har tegnet av en skikkelig redd bjørn, en bjørn fra den tiden da gudene ennå ikke hadde samlet inn bjørnenes redsel. Er ikke Menja flink til å tegne? For å muntre henne opp litt, så minnet jeg henne på at mange av barna på Bjørlien skole sa at hun var ekstra flink til nettopp det. Og så syntes de at hun var veldig morsom. - Hva gjør det vel at du ikke er "Modige Menja" når du er min "Morsomme Male Menja" , sa jeg til henne. Da ble hun glad igjen, heldigvis!


Så pakket vi hengeren vår og dro videre på vår vei mot nye eventyr. Hva som venter oss, vet ingen, men jeg tror det blir mye morro! Og da får det ikke hjelpe at det kan bli noen skumle ting også, - vi skal nok klare det, selv uten bjørnepels!

4 kommentarer:

  1. Hvis jeg bare hadde hatt har en bjørnepels så hadde jeg hatt bjørnekrefter og bjørnemot, sånn som "berserkene". "Bjørneskjortene" betyr det.
    Men en bjørnetann er like bra. Og til og med navnet Bjørn. Kanskje jeg skal kalle meg Menja-Bjørn? Da blir jeg nok aldri mer redd!

    SvarSlett
  2. Men er ikke Bjørn et guttenavn da, Menja? Da går det nok ikke med Menja-Bjørn....Kjøp deg heller en bjørnetann og heng den i det fine perlekjedet ditt!

    SvarSlett
  3. Menja kan jo hete Bera-Menja, for bera er binne eller hunnbjørn.

    Og det vet jo alle at binna er modigst blant bjørner.

    AJM

    SvarSlett
  4. Bera-Menja den modige, det vil jeg hete!

    SvarSlett