8. mars 2011

Gjerdrum, hjem med gjerde


I går lærte jeg mye: Jeg lærte at Gjerdrum betyr "heimen med gjerde rund" at det kommer fra en gammel gård som het Gjeri. Gerðarin sa de visst i vikingtiden. "Enga ved grenseelva" kan det kanskje også bety?

Den elva er kanskje Gjermåa? Og det gjerdet som er i kommunevåpenet er nok en skigard.

Sånne skigarder har folk brukt helt fra steinalderen. Så Gjerdi-gården er nok gammel. Det bodde sikkert noen der i vikingtiden. Og kanskje lenge før også, for det er funnet saker i jorda som er helt fra steinalderen! Det er gravrøyser fra bronsealderen og mange gravhauger fra jernalderen i Gjerdrum.

Fenja fortalte at senteret i Gjerdrum kommune heter Ask. Så jeg tenker nok at folk i Gjerdrum har god oversikt over hvordan sommeren blir. De kan bare gå ut og se på trær og se om det er eik eller ask som får blader først om våren. Kommer eik før ask blir det plask, kommer ask før eik blir det stik.
Tenk å ha et kommunesenter oppkalt etter selveste Yggdrasil, verdenstreet med krone i himmelen og røtter under jorda. Fenja tror at jeg liker Ratatosk, det vesle ekornet som farer opp og ned i Yggdrasil med sladder og vondord. Men jeg er da ikke sånn?

Hvis jeg kunne velge ville jeg vært hauken Verfolne som får sitte helt i toppen mellom øynene på en ørn! Eller kanskje den skumle ormen Nidhogg som gnager på roten i Nivilheim. For da trengte jeg ikke være redd for noe! Og ihvertfall ikke ormer.

Finn Stokker har designet kommunevåpenet.
Asken er fra Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé: Flora von Deutschland, Österreich und der Schweiz 1885.
Nidhogg er fra Yggdrasilfrisen som henger på Rådhuset i Oslo og er skåret i tre av Dagfinn Werenskiold.

4 kommentarer:

  1. Skigard er et artig ord. Ski betyr kløyvd ved. Det vi bruker til å gå på sneen var først av kløyvde stokker. Skje kommer av samme ordet, noen steder sier de ski for skje. På engelsk kaller de skje for flis, spoon.

    I Eidsvoll har de en skigard av ekte ski.

    Gard betyr gjerde.
    AJM

    SvarSlett
  2. Ord er moro! Og nå lærte jeg enda mer. Takk!
    En skigard av ekte ski? Vi må dra til Eidsvoll for den skigarden vil jeg gjerne se.

    SvarSlett
  3. Vet du hvorfor jeg trodde du likte ekornet Ratatosk, Menja? Det er fordi du minner jeg litt om et ekorn selv. Du er så rask og lett på fot, og så ordner du med ting hele tiden, akkurat som et lite ekorn.

    SvarSlett
  4. Hmmm, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Og jeg vil heller ligne et ekorn enn en orm!

    SvarSlett