4. feb. 2013

Fenja og Menjas trolldomstelt i Nes




Vi har ankommet Auli
Vi - Fenja og Menja - har i to kalde januaruker reist rundt til alle barneskolene i Nes kommune på Romerike i Akershus med verkstedet vårt "Fenja og Menjas trolldomstelt".

I  nesten et år har vi planlagt og gjort i stand og jobbet med hvordan vi skulle gjøre dette til en flott opplevelse for elevene som skulle få besøk av oss på turne for den kulturelle skolesekken i Akershus. Og endelig var vi klare. Vi pakket bilen og kjørte ut i det blå vinterlyset på isete veier ...



De skolene vi besøkte i Nes var:  Auli, Fjellfoten, Framtun, Fenstad, Neskollen, Østgård, Skogbygda og Årnes barneskoler.  Denne gangen var det 2. klassingene som fikk besøk fra skolesekken. Det var kjempehyggelig  å møte dem!

Her er noen av skolene slik de så ut tidlig på morgenen da vi kom dit. De som går på skolene kjenner seg nok igjen....

Fjellfoten
Framtun

Neskollen

Østgård 
Årnes 



Fenstad 


" Fenja og Menjas trolldomstelt"  er et nytt opplegg vi har laget for skolesekken. I Nes fikk vi prøve det for første gang. Det foregår sånn  ( bildene er tatt på Årnes av Jørgen Bøckmann og på Skogbygda av  Lena Lundseth ) :

Først deler vi ut vikingkapper til alle som skal være med. Her på Skogbygda fikk vi hjelp av vennen vår, Arne Juksemage
Så forteller vi historien om da vi var hos kong Frode i Danmark... og om sjøkongen Mysing..

Frode 
Mysing 



















Så er det verkstedtid. Hos Fenja kan alle lage kornposer med runer på.





Og er det tid, så lærer hun bort trollruner også.

Hos meg - Fenja - inne i trolldomsteltet - er det musikkverksted.


Og lærerne hjelper oss med verkstedet der alle får male bygg-korn til mel.

Helt til slutt samles vi i ringen på de myke saueskinnene  og snakker om vikingene og  det vi har holdt på med.


Og sånn ser det ut helt til slutt, når det bare er pakkingen igjen før Menja og jeg kan reise videre på vår vei. Takk for oss, 2.trinn i Nes!

Dette flotte bildet var malt på veggen i en trappeoppgang på Framtun skole 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar