18. des. 2010

Godt år og fred!




Neida, vi har ikke vandret til Verdens Ende og så falt utfor kanten av verden, langt i fra! Det er ikke derfor verken Menja eller jeg har skrevet blogg på lenge. Vi har bare hatt så forferdelig mye å gjøre. Etter å ha spilt teater for over 3000 barn i Bærum i løpet av høsten, så trengte vi å gjøre så forferdelig mange andre ting som hadde hopet seg opp. Menja har trasket rundt i skogene  ved Sæteren i Bærum, mens jeg har trasket rundt i Follo og Østfold. Det var veldig rart å ikke være sammen med Menja hele tiden, og nå kjenner jeg at jeg savner henne veldig. Jeg tror hun savner meg også, i hvert fall bittelittegrann. For selv om vi krangler en del, så hører vi jo sammen, ikke sant?

"Godt år og fred" pleier vi vikinger å si når vi kommer til midt på vinteren - til jula. Det synes jeg er enda finere enn "god jul". Vikinger i vikingtida sa at de de skulle "drikke jul",  - for  de skålte med øl for fred og for fruktbarhet.  Det står for eksempel i et gammelt kvad som heter Haraldskvadet. Det var en dikter, en skald, som het Torbjørn Hornklove som skrev det rundt år 900: " Ute (på havet) vil han (kongen) drikke jul.. og ta opp Freys lek". Frey, eller Frøy, som jeg pleier å kalle ham, er jo den norrøne fruktbarhetsguden. Det er kanskje ikke så rart at de fikk  lyst til å skåle for at det skal bli vår og nytt liv igjen på jorda, sånn midt på vinteren når det er så mørkt og kaldt...

Menja - skal vi skåle litt sammen, vi også? Vi trenger jo ikke akkurat skåle  med øl -  hva med en skikkelig deilig eplesaft? For fred ( det trengs!) , og for at jorda skal bli grønn og fin og fruktbar igjen om ikke så altfor lenge!




4 kommentarer:

  1. Gjett om jeg har savnet deg også, min gode Fenja-søster! Veldig masse!

    Så skål for fred på jord og fruktbar vår og litt for oss og alle unga!

    SvarSlett
  2. Godt år og fred!

    Å drikke jul var en skikk som ikke ble borte da kristendommen kom. Da skulle en heller skåle for Kvitekrist og Maria Møy. Og nåde den som ikke brygget i tide! Første gangen ble det bot til Biskopen. Hadde det ikke blitt orden på dette på tre år, skulle en miste gård og grunn: Det halve til Biskopen, men Kongen resten.

    Ingen vil svare på hva Frøys lek er, men nå har jeg funnet kvadet:
    http://www.heimskringla.no/wiki/Haraldskv%C3%A6%C3%B0i_%28Hrafnsm%C3%A1l%29_%28B1%29

    Alt er på norrønt, men her er forsøk på å oversette et vers:

    Úti vill jól drekka,
    ef skal einn ráða,
    fylkir enn framlyndi,
    ok Freys leik heyja;
    ungr leiddisk eldvelli
    ok inni at sitja,
    varma dyngju
    eða vǫttu dúns fulla.

    Ute vil vi jul drikke
    om en skal råde
    fylking og fortropp
    og drive Frøys lek;
    unge kjedes ved varmen
    inne sitte
    i varme stua
    eller med dunfylte votter.

    Slik kvadet ser ut, kan Frøys lek være et ord for ufred. Heller være ute å plyndre, enn å sitte ved varmen sammen med kvinnfolka.

    Heldig vis har jula blitt en fredens tid etter Haralds dager!

    AJM

    SvarSlett
  3. Frøys lek er det samme som krig, eller våpenstrid. Bra oversatt. År og fred!

    SvarSlett
  4. fruktbarhet stave

    Ekte kjærlighetsspell Caster Dr.Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velstående staver, Beskyttelsesformål, fruktbarhetstast ..Kontaktinformasjon
    (E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
    Ring, Viber og whatsapp +2348155425481)

    SvarSlett